Budowa domu to jedno z najbardziej
złożonych przedsięwzięć, z którym zdarzy się nam zmierzyć w ciągu życia. Dobre
przygotowanie i prze - myślenie wszystkich założeń projektu to podstawa, aby w
fazie realizacji nie popełniać błędów. Od razu trzeba sobie powiedzieć, że nie
ma budowy, która od początku do końca idzie według planu. Tym bardziej, ważnym
jest przygotowanie się do realizacji inwestycji. Dziś pierwszy etap, kluczowy
dla realizacji inwestycji wspólnie z bankiem, przygotowanie harmonogramu
rzeczowo finansowego.
O
kredycie na budowę domu energooszczędnego pisałem już kilka razy. W artykule Dopłaty
do domów energooszczędnych już startują przybliżałem pilotażowe
założenia programu, jeszcze przed wprowadzeniem. W kolejnym artykule Kredyty
na dom z dotacją krok po kroku już nieco konkretniej zapoznawałem
zainteresowanych z kosztami banowymi związanymi z kredytem. Ostatnia
informacja, Domy
dotacja ile i dla kogo? miała nakreślić podstawowe wymagania stawiane
beneficjentom dotacji. Aktualnie mam przyjemność prowadzić dwie realizacje
budowy domów energooszczędnych i widzę, z jakimi trudnościami muszą się
zmierzyć moi klienci.
Realizacja
inwestycji budowy domu zaczyna się na etapie wyboru działki. Ja jednak tak się
wgłębiać w temat nie będę. Klient przychodzący do banku etapy wyboru, zakupu
działki, wyboru projektu domu, pozwoleń musi mieć już za sobą. W większości
przypadków klienci o kredyt hipoteczny zaczynają się ubiegać w chwili przed
realizacyjnej, wbiciu pierwszej łopaty, lub w trakcie budowy domu.
Najważniejsze jest jednak dobre i przemyślane przygotowanie harmonogramu
rzeczowo finansowego. Jest to niezmiernie ważne z dwóch powodów.
Po
pierwsze bank będzie się spodziewał, że klient proces inwestycyjny zakończy i
odda nieruchomość do użytku. Każdemu bankowi zależy, aby klient podejmujący się
budowy domu zakończył inwestycje w założonym terminie. Wynika to z tego, iż
faktyczne zabezpieczenie kredytu, bank ma dopiero w momencie zakończenia i przekazania
budowli do użytku. Z chwilą oddania budowli do użytku mamy do czynienia z
nieruchomością gruntową zabudowaną, stanowiącą docelowe zabezpieczenia kredytu.
W sytuacji, w której na przykład klient nie zakończyłby budowy, a bank w
procedurze sprzedaży wymuszonej miałby sprzedać grunt z budowlą częściowo
wybudowaną, może dojść do sytuacji, w której wartość całości (grunt plus
budowla) będzie tańsza niż sam grunt. Oczywiście jest to sytuacja hipotetyczna,
ale całkiem prawdopodobna.
Drugim
powodem, dla którego warto poświęcić sporo czasu na przemyślenie harmonogramu
to płynna realizacja fazy inwestorskiej. Im więcej przewidzimy w trakcie
przygotowywania harmonogramu od strony terminów i kosztów tym większe
prawdopodobieństwo, że w trakcie realizacji nic niemiłego nas nie zaskoczy.
Oczywiście wszystkiego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Bank mimo, że w
większości przypadków daje nam dużo czasu na realizację inwestycji, wymaga systematyczności, a rozliczanie kolejnych transz
jest ograniczone czasowo. To właśnie transze powodują, że koszty przewidziane
na każdy etap budowy domu muszą się bilansować i domykać.
Nie
oznacza to jednak, że jeżeli coś w trakcie realizacji inwestycji wystąpi nieprzewidzianego
to mamy problem nie do przeskoczenia. W przypadku gdy źle w harmonogramie
przewidzimy koszty związane z realizacją jakiegoś etapu budowy, zawsze możemy aneksować
umowę. Trzeba pamiętać jednak, że każde zdarzenie nieprzewidziane, cały
terminarz realizacji inwestycji przesuwa w czasie, co może mieć wpływ na koszty
związane z realizowaną inwestycją. Wpływa
to również negatywnie na spokój inwestorów. Za, każdym razem gdy bank musi
podjąć decyzję trzeba się liczyć z tym, że straci się na to jeden do dwóch, a w
niektórych przypadkach nawet trzy tygodnie.
Standardy FN15 i FN40 wymuszają na inwestorze
realizację inwestycji ze ściśle określonymi standardami dotyczącymi zarówno
wykorzystanych materiałów jak i użytych technik budowlanych. To dodatkowo
powoduje, że dobre przygotowanie na etapie harmonogramu – rzeczowo finansowego
jest niezmiernie ważne. W harmonogramie budowy domu energooszczędnego lub
pasywnego trzeba wykazać koszty kwalifikowane w wysokości wnioskowanej dotacji.
Tu nie ma miejsca na błędy, bo ewentualne błędy mogą kosztować inwestora
dotację. Tak, więc drogi inwestorze, zawsze przykładaj się do przygotowywania
harmonogramu i planuj z rozwagą swoją inwestycję.
Jeżeli podobał się wam artykuł to
zapraszam do komentowania. Zapraszam na stronę na facebook i kciuki w górę.
Zapraszam również do wzięcia udziału w
ankiecie dotyczącej artykułu ROR
– bez kantów, czyli jaki rachunek wybrać?
Dziękuję za artykuł, takie informacje przydadzą mi się, bo planuję w przyszłości budowę domu energooszczędnego. Na stronie internetowej należącej do Procyon - firmy zajmującej się budową domów energooszczędnych (http://domy.procyon.com.pl/) wyczytałam, że dofinansowanie do budowy takiego domu może sięgać do 30 tysięcy złotych, może nie jest to zbyt duża kwota, ale dobre i to :)
OdpowiedzUsuńJak planujecie budowę domu Wy czy wasi czytelnicy to podrzucm wam wietną stronę z rozwiązaniami dla domów https://www.se.com/pl/pl/work/products/automation-and-control.jsp Myślę że wielu osobom się przyda - ja z niej korzystam
OdpowiedzUsuńCzy coś takiego można podpiąć pod kredyt hipoteczny? Czy ma to wszystko całkiem inne warunki? Nie ukrywam, że temat dość mocno mnie interesuje, ale też sprawdzę, czy jest coś napisane na ten temat na stronie http://kredytowevademecum.pl/
OdpowiedzUsuń