Ziemia, kapitał, praca to trzy podstawowe zasoby produkcji. Jedno z głównych wyzwań stojących przed Inwestorem to efektywne zarządzanie posiadanymi zasobami. Prowadząc biznes już na samym początku Inwestor powinien skupić się nad problemem ograniczonych zasobów. To klasyczne podejście do czynników produkcji, przytoczone na początku, w XXI wieku znacznie ewoluowało. Przyjrzymy się zatem, co kryje się pod terminem „zasoby” i jak nimi efektywnie zarządzać w nowej firmie. Zapraszam na trzecią część poradnika: Jak napisać Biznesplan w kilku prostych krokach?
Pieniądze
Niezwykle
istotne jest, aby oszacować na właściwym poziomie, to ile nasz biznes będzie
wymagał kapitału początkowego. Pieniędzy zawsze jest za mało, dlatego tak ważne
jest racjonalne zarządzanie nimi. Brak pieniędzy w biznesie paradoksalnie może
się okazać czynnikiem wspomagającym sukces, oczywiście tylko do pewnego
stopnia. W takiej sytuacji zarządzający musi wykazać się umiejętnościami i sprytem w znajdowaniu
efektywnych dróg wykorzystania kapitału. Włożenie w nowy biznes nieracjonalnie
dużych pieniędzy może spowodować wydłużenie się okresu, w którym przedsiębiorstwo
zaczynie na siebie zarabiać. Uzyskanie równowagi w gospodarce pieniądzem jest
zatem nader istotne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednym z
pierwszych zadań każdego zarządzającego biznesem jest osiągnięcie progu
rentowności. Jest to moment, w którym przedsiębiorstwo zarabia na siebie i nie
trzeba do niego dokładać dodatkowych środków. Widzimy zatem, że zarówno nadmiar,
jak i ciągły brak kapitału może być dla biznesu szkodliwy. Startujący
właściciel firmy powinien oszacować koszty w kilku wariantach, od najbardziej
korzystnego po taki, w którym firma wychodzi na „0”. Najprostszy podział
kosztów klasyfikuje trzy główne grupy kosztów, do których należą:
- koszty jednorazowe, bezpośrednio związane z rozpoczęciem działalności firmy. Do tej grupy kosztów zaliczać będzie się wszystkie koszty związane z zakupem nieruchomości lub koszty dostosowania lokalu do potrzeb działalności. Inne koszty to: zakup sprzętu technicznego, komputerowego, towarów, przygotowanie strony www, witryny, reklam stacjonarnych.
- Koszty stałe ponoszone w równych odstępach czasu. Do tej grupy kosztów zaliczmy wynagrodzenia, koszty eksploatacyjne (woda, prąd, gaz itp.), marketing, koszty produkcji.
- Koszty zmienne – związane z produkcją lub wynikami sprzedażowymi. To przede wszystkim: premie, surowce, koszty związane z transportem.
Początki
bywają trudne, dlatego tak istotne jest utrzymanie dyscypliny w obrębie
finansów młodej firmy.
Pieniądze to nie wszystko
Zwykło
się mawiać „że pieniądze to nie wszystko”. W przypadku kwestii biznesowych jest
w tym sloganie dużo prawdy. Każdy projekt potrzebuje pieniędzy na start i w
późniejszym okresie funkcjonowania, nie mniej istotnym elementem biznesowym są
jednak ludzie. W każdej firmie jest przynajmniej jedna osoba nastawiona na
sukces i ciężką pracę i tą osobą jest właściciel. Dla większości startujących
mikro przedsiębiorstw to za mało. Ponieważ zaangażowanie pracowników
bezpośrednio wpływa na efekty biznesowe, rolą właściciela jest takie dobranie
ludzi do zespołu, aby zminimalizować wewnętrzne konflikty i zmaksymalizować
efektywność uzyskiwaną wspólnie przez wszystkich pracowników. W wyborze kadr
młody prezes powinien kierować się nie tylko kwestiami posiadanych
kwalifikacji, ale także takimi elementami charakteru jak skoncentrowaniu na celu
czy przewidywana lojalność. Nie bez znaczenia przy wyborze współpracowników
jest aspekt finansowy. Jeżeli Prezes dobrze wyważy kwestie kosztu pracownika do
poziomu kwalifikacji, zespół będzie mieć szansę tworzyć realną wartość, a tym
samym zbliży to firmę do sukcesu.
Informacje, kontakty, kanały sprzedaży
„Sprzedaż”
– można mieć dość reklam, telefonów i sprzedawców, którzy kolejny raz dają nam
za darmo garnki lub kolejny odkurzacz. Jest to jednak kolejny element, który
zadecyduje o naszym sukcesie. Wspomniany w pierwszej części cyklu czynnik
ludzki i odpowiednie określenie profilu naszego klienta ma duże znaczenie w
kontekście kanałów sprzedaży, którymi będziemy realizować sprzedaż naszych
usług czy produktów. Poza klasycznymi kanałami sprzedaży na znaczeniu zyskują
współczesne kanały sprzedaży koncentrujące się wokół socjal mediów. Bez względu
na to, w jaki sposób będziemy docierać do naszych klientów, istotne jest, aby
zweryfikować z jakich źródeł informacji najczęściej korzystają nasi klienci. W
początkowej fazie funkcjonowania nie bez znaczenia będzie, tak zwana droga
„pantoflowa”. Warto zatem wypisać na kartce potencjalnych klientów z
najbliższego otoczenia: znajomych, kolegów, przyjaciół, a następnie sukcesywnie
i skrupulatnie okręg potencjalnych klientów rozszerzać poprzez kontakty. Rozpoczynając
działalność warto zorganizować kilka eventów, mających na celu zaprezentowanie pewnemu gremium naszych
produktów i usług. Dobrze przygotowany i zorganizowany event promocyjny może
stać się sporym kołem zamachowym naszego biznesu.
Błędy to coś, czego nie unikniemy
Popełnianie
błędów „ludzka rzecz” warto, zanim przystąpi się do realizacji naszego projektu
usiąść i zastanowić się co może sprawić nam problem. Połączenie ludzi,
pieniędzy i sprzedaży to mieszanka iście wybuchowa. Na co zatem zwrócić uwagę i
jakich błędów się wystrzegać:
- rozproszenie decyzyjności na początku działalności. Nowa firma musi mieć jednego sternika i dużym zagrożeniem na początku może być delegowanie zadań biznesowych na inne osoby, mniej zaangażowane w projekt. Zbyt duża liczba osób zaangażowanych może okazać się paradoksalnie problemem i obciążeniem dla firmy.
- Ludzie dla projektu są istotni, ale nie za wszelką cenę. Kolejnym dużym błędem może okazać się przepłacenie członków zespołu, a tym samym rozdmuchanie kosztów. Pierwsze kilka miesięcy funkcjonowania biznesu to okres, w którym każdy rozważny Inwestor powinien mieć „węża w kieszeni”.
- Najgorszym błędem młodego Inwestora jest niedocenienie roli sprzedaży w biznesie. Na rynku jest wiele marek i produktów, które „same się sprzedają”. Istnieją już w naszej świadomości i wystarczy niewielki bodziec w postaci reklamy, aby zwiększyć ich sprzedaż. W nowej firmie sprzedaż to praca u podstaw. Najbardziej czasochłonne i wymagające największego zaangażowania zajęcie, które powinno być pieczołowicie analizowane przez inwestora.
Już
nie długo opublikuje kolejne części cyklu Biznes
w kilku prostych krokach, zachęcam do lektury. W czwartej części zajmiemy
Harmonogramem projektu.
Zachęcam do komentowania i rozmowy. Nie
zapomnijcie się zapisać, aby zawsze być na bieżąco z Finanse i Cała Reszta.
Klikając tu możesz zasubskrybować mojego bloga.
Do siego ROKU 2018
Hej. Bardzo dobry artykuł! Bardzo ważne jest napisać Dobry biznes plan pamiętając o najważniejszych aspektach.
OdpowiedzUsuńPrzy moim biznesplanie bardzo pomocne były usługi blueoak, wszystko poszło sprawnie i po kilku godzinach pracy mieliśmy gotowy plan. Teraz biznes się rozkręcił i mogę powiedzieć, że udało się odnieść sukces. Polecam się zapoznać z ich ofertą, tu macie link
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis :) Pamiętam, jak sama pisałam biznesplan mojej firmy :)
OdpowiedzUsuńTeraz moja firma świetnie prosperuje i wprowadzam do niej coraz to nowe innowacje (na przykład rozwiązania SAP.
Myślę jednak, że wpis jest świetny i przyda się młodym osobom, które stawiają swoje pierwsze kroki w świecie biznesu :)
A odwiedzaliście tego bloga? Tam opisane jest jak wykonać poprawnie biznesplan, tak aby wszystko było jak najbardziej przejrzyste.
OdpowiedzUsuńJa nie potrafiłam sama tego ogarnąć mimo starań. Zdecydowałam się powierzyć zadanie fachowcom :) funduszy brakowało, to wzięłam chwilówkę, z radami z maszchwilke.pl to było całkiem proste.
OdpowiedzUsuńŚwietnie opisany proces
OdpowiedzUsuń_________________
https://panasiuk.com.pl/
Świetny wpis
OdpowiedzUsuń___________________
http://www.ksiegowoscbialystok.pl/biuro-rachunkowe-wasilkow.html