środa, 21 stycznia 2015

Emerytura i zakup mieszkania? Co mogą mieć wspólnego i jak jednocześnie zaspokoić te potrzeby?


Umiejętne rozwiązywanie problemów to podstawa dobrego gospodarowania.  Bywają w życiu momenty, kiedy rodzącą się potrzebę jednych można przekuć na korzyść innych. Takim momentem w życiu jest chwila kiedy dzieci postanawiają wyfrunąć z gniazda i stanąć na własnych, niezależnych finansowo nogach. Niestety, rzeczywistość gospodarcza jest bezlitosna. Bezrobocie wśród absolwentów Uczelni Wyższych stanowi największy odsetek w całej grupie osób bezrobotnych. Dodatkowo zarobki nowo zatrudnionych absolwentów nie są satysfakcjonująca, a co ważniejsze, nie pozwalają na zaciągnięcie poważniejszego zobowiązania. Jak zatem wykorzystać ten moment, aby dziecko miało swój dom, a rodzice spokojną emeryturę? Sprawdźmy.

Nauka płynąca z życia

Pomysł, który dziś przedstawię powstał prawie pięć lat temu, w momencie kiedy podjąłem z rodzicami decyzję o zakupie mieszkania. Wspólne kupienie mieszkania miało mi ułatwić finansowe usamodzielnienie się, a rodzicom gwarantować spokojną emeryturę za ok. 15 – 20 lat, w momencie kiedy ja już z mieszkania korzystać nie będę. Ostatecznie do podjęcia tematu zdecydowałem się po rozmowie z jedną ze swoich klientek, która jest dokładnie w takiej samej sytuacji jak ja i moi rodzice pięć lat temu. Córa już pracuje, ale zarabia jeszcze trochę za mało, a rodzice z tego co zauważyłem, już powoli by najchętniej wypuścili pociechę na szerokie wody samodzielności. Jak zatem zacząć?



Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja

Emerytura i zakup mieszkaniaPierwszą kwestią, którą należy omówić przy wspólnym kupnie mieszkania to założenia zakupu oraz harmonogram inwestycji. Założenia zakupu to zbiór cech pożądanych przy wyborze nieruchomości, czyli na przykład: ilość pokoi, umiejscowienie mieszkania, rozkład mieszkania i tak dalej. Harmonogram inwestycji to plan dotyczący gospodarczego wykorzystania nieruchomości. Można przyjąć dwa scenariusze ogólne. W pierwszym po okresie zamieszkania przez dziecko mieszkanie będzie wynajmowane. Drugi możliwy scenariusz przewiduje sprzedaż mieszkania po okresie zamieszkania przez dziecko. W moim przypadku przewidywaliśmy wynajmowanie mieszkania, a więc najważniejszą cechą inwestycji była lokalizacja. Reszta cech też była istotna, ale tak naprawdę drugorzędna.



Wspólna inwestycja mniejszy ciężar dla dwóch stron

Jak już mamy omówione to czego szukamy i jak będziemy mieszkanie wykorzystywać należy się zastanowić jak inwestycję sfinansować. W tym momencie dochodzimy do pierwszej głównej korzyści naszej pociechy. Dzięki uczestniczeniu w kredycie rodziców, uzyskanie kredytu powinno się okazać czystą formalnością. Podejrzewam również, że będzie można wybierać z szerszej palety Banków co umożliwi nam wyszukanie najkorzystniejszej oferty. Przy wyborze kredytu powinniśmy położyć duży nacisk na jak najkrótszy okres spłaty mieszkania, lub taki który będzie się pokrywał z momentem przejścia na emeryturę rodziców. Pamiętajmy, że rata będzie się dzielić na obciążenie dla rodziców i na dziecko, przez co może ona być większa niż w przypadku jednego gospodarstwa. Zakup mieszkania dla dziecka powinien zakładać inwestycję w zakresie od 100 tys PLN do 200 tys PLN. Akurat takiemu zakresowi, sprzyja sytuacja na rynku pierwotnym i wtórnym nieruchomości. Najchętniej nabywane i budowane mieszkania to te do 50 m 2, duża podaż zagwarantuje nam w miarę przystępną cenę.

Korzyści ze wspólnego inwestowania

Tak jak pisałem na początku pomysł nie jest skomplikowany. Jak każda jednak inwestycja wymaga analizy. Wspólne inwestowanie ma wiele zalet i generuje wiele korzyści dla obydwóch stron. Główne korzyści płynące ze wspólnego nabycia nieruchomości to:
  • umożliwienie nabycie nieruchomości dziecku, usamodzielnienie się finansowe – budowa majątku,
  • inwestycja rodziców w bezpieczne aktywo trwałe, w przypadku wynajmu można liczyć na zyski roczne w wysokości ok. 8% netto,
  • duże szanse na większą emeryturę rodziców, w moim przypadku przewidywaliśmy ok. 700 PLN miesięcznie, - tylko w przypadku rodziców,
  • tworzenie majątku rodzinnego, jeżeli podobny scenariusz zastosuje nasze dziecko dla swoich dzieci to po dwóch pokoleniach rodzina powinna mieć dwa mieszkania do wynajmowania,
  • możliwość podjęcia większych zobowiązań finansowych miesięcznie,
  • wspólne inwestowanie zbliża i buduje relacje gospodarcze – wydaje mi się, że z tym mamy jeszcze dużo problemów, zazwyczaj pieniądze w rodzinie skutecznie dzielą, a nie musi tak być.
Proste rozwiązania trudnych problemów jak pokazuje przykład mogą być naprawdę skuteczne. U nas to zadziałało więc dlaczego u innych nie miałoby.



Zachęcam do oceniania artykułu i dyskusji na temat wspólnego zakupu nieruchomości. Może dostrzegacie jakieś dodatkowe korzyści? Nie zapomnijcie się zapisać, aby zawsze być na bieżąco z Finanse i Cała Reszta.

21 komentarzy:

  1. Jeśli chodzi o kraków nowe mieszkania właśnie w tym przedziale metrażu był przeze mnie poszukiwane, co skłoniło mnie do zakupienia mieszkania deweloperskiego. Uważam, że rynek pierwotny był świetnym pomysłem. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wybrałem ofertę jednego z biur w której były gotowe mieszkania wrocław. Zakup mieszkania to decyzja prawdopodobnie na całe życie, dlatego warto wybrać taką lokalizacje która nam najbardziej odpowiada. Mieszkałem w Poznaniu a jednak rozważałem zakup mieszkania w Sopocie oraz właśnie we Wrocławiu. Prawdopodobnie dwa najpiękniejsze miasta w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie, że tak sobie wszystko planujesz. My podobnie podchodzimy do tego. Generalnie do życiowych decyzji podchodzę z mężem dość ostrożnie. Ostatnio myśleliśmy nad zakupem mieszkania u nas we Wrocławiu i dzięki firmie vantage-sa.pl udało nam się znaleźć idealne mieszkanie. Właśnie dlatego, że jesteśmy ostrożni i oszczędni nie mieliśmy problemów z tym, by zorganizować gotówkę. Mieliśmy swoje oszczędności, czepek z wesela, a resztę wzieliśmy w kredycie. Niedługo zaczynamy się urządzać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. W Krakowie nie trudno znaleźć mieszkanie na sprzedaż. Wszystko jest kwestią ceny oczywiście i lokalizacji.. Mieszkania Kraków Krowodrza Sprzedaż to oferta która powinna zainteresować tych którzy w tym mieście mieszkania dla siebie poszukują. Zwłaszcza, że ta agencja nieruchomości jest jedną z najlepszych w mieście.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oczywiście sam zakup mieszkania jest dość poważną decyzją i moim zdaniem należy zrobić to rozsądnie wybierając najlepszą opcję. Ja zdecydowałam się na mieszkania od https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-rumia.html i moim zdaniem jest to na pewno dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  7. Warto przeliczyć koszty kredytów od kilku banków i porównać je ze sobą. Ostatnio czytałam artykuł, z którego dowiedziałam się, że koszt kredytu może być wyższy nawet o ok 70tyś zł. Zachęcam zajrzeć tu http://centrumchwilowek.com.pl/

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie emeryta z kredytem. Niestety każdy wie na jakie emerytury mogą liczyć Polacy... Polecam poczytać blog http://grazynaszastakaso.com.pl/

    OdpowiedzUsuń
  9. Każdy moment jest dobry na zakup mieszkania jeśli możemy sobie na to pozwolić. Dlatego ja bardzo chętnie to zrobiłam całkiem niedawno. Również dość ważne jest to, aby nasza nieruchomość była ubezpieczona. Do tego najlepiej nadaje się kalkulator ubezpieczeń https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu z którego również i ja korzystam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak tylko sie ma srodki to kupno nieruchomości w kazdym wieku jest dobrym pomysłem. ja właśnie ogarniam sprawy z https://www.cn-kaczmarek.pl/ bo babcia chce wykupić mieszkanie. Jak to mówi aby zabezpieczyć przyszłe pokolenia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja chyba jednak wolałbym kupić dom. Jestem też na tym samym etapie i stale przeglądam jakieś nowe oferty. Prawdopodobnie skorzystam z tych ze strony https://www.dobryadres.pl/ofertynieruchomosci/domy bo tam oferty, moim zdaniem, są najlepiej przedstawione.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy ktoś interesuje się mieszkaniami na Krakowie? Bo jeśli tak, to pamiętajcie, że wszystkie oferty mieszkaniowe wyróżniają się tym że możemy wybierać wśród mieszkań z rynku wtórnego i pierwotnego. Mnie bardzo podobają się te pierwsze dostępne na stronie https://estatedealer.pl

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. U mnie akurat do emerytury pozostało jeszcze trochę czasu, ale jak najbardziej również zakup nowego mieszkania mnie interesuje. Już nawet zdecydowałem się na lokal mieszkalny z oferty https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdansk.html ponieważ wiem, że to sprawdzony deweloper oraz sama lokalizacja jest po prostu świetna.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak dla mnie to najlepszą opcją jest zakup mieszkania w lokalizacji, która ma potencjał rozwojowy. Dzięki temu mieszkanie zyskuje na wartości poprostu dzięki rozbudowie okolicy. A na starość jest fajne mieszkanko w wygodnej lokalizacji. A można też je sprzedać i kupić coś tańszego, dzięki temu zostanie sporo gotówki w kieszeni.
    Pozdrawiam z Wrocławia!
    https://omegabuildings.pl/mieszkania/smolec

    OdpowiedzUsuń
  21. Ogólnie samo już posiadanie mieszkania to jedno, ale dość ważną sprawą jeszcze jest jego właściwe wykończenie. Muszę przyznać, że mi bardzo podobają się podłogi drewniane od https://artcorestudio.pl/podlogi-drewniane i nie pozostaje mi nic innego jak tylko je każdemu polecić.

    OdpowiedzUsuń